Hola amiguetes!!! Con esta colaboración iré aportando la realización de diferentes
bases o escenas tanto en su construcción como pintura de la forma más simple o
compleja donde podréis ver los diferentes materiales que suelo utilizar y mis
métodos. Espero que os sea de gran ayuda o inspiren las vuestras. ¿Quién dijo
que hacer bases era aburrido o complicado?
Hi all! with this collaboration I will show you how to make different bases and scenes explaining the construction and painting process so you can see how to make different textures and surfaces. I hope it will be useful for you and maybe inspire your future bases. Why making bases should be boring?
Hi all! with this collaboration I will show you how to make different bases and scenes explaining the construction and painting process so you can see how to make different textures and surfaces. I hope it will be useful for you and maybe inspire your future bases. Why making bases should be boring?
El primer artículo se centra en una peana para la figura de
Andrea Miniaturas llamada “Alonso de Contreras 1620” que claramente está basada
en un soldado español de esa época y que está inspirada en el capitán Alatriste
del genial escritor Arturo Pérez Reverte.
This first part will be focus in a base for the Andrea Miniature model called "Alonso de Contreras 1620", that is based on a spanish soldier of that age and also inspired on Alatriste captain from the great writer Arturo Perez Reverte.
This first part will be focus in a base for the Andrea Miniature model called "Alonso de Contreras 1620", that is based on a spanish soldier of that age and also inspired on Alatriste captain from the great writer Arturo Perez Reverte.
Lo primero que hago es buscar inspiración a la hora de
afrontar la idealización de la base, como puede ser visionar la película, serie
o leyendo alguno de los libros en este caso. Tomo notas de donde podría ir
ubicada nuestra figura realizando fotos o dibujos.
First of all, I search for inspiration before doing nothing, so I saw the movie, the series and reading some books from the character. I take some notes about where the scene can be allocated making some draws or taking some photos.
First of all, I search for inspiration before doing nothing, so I saw the movie, the series and reading some books from the character. I take some notes about where the scene can be allocated making some draws or taking some photos.
Una vez elegida una peana de unas medidas adecuadas procedo
a rayar con un cutter o cuchilla toda la base y con el taladro también la
devasto un poco, este paso es muy importante ya que de esta manera la masilla o
los productos que vayamos a poner en ella se agarraran bien a ella.
Once a proper size base is selected, I will scrap it using a cutter, and also with a driller to make it more rough helping the milliput to grab in the base.
Siguiente paso sería ver dónde irá nuestra figura y hacer
un agujero con el taladro, comprobar que encaje bien y mirar las medidas para que
esta no sobresalga de la base (si sobresaliese podría causarse algún daño
durante su transporte o manipulación).
Next step is allocate the miniature in the base, doing a hole with the driller and check that the final position is fine and don't sticks out of the base.
Next step is allocate the miniature in the base, doing a hole with the driller and check that the final position is fine and don't sticks out of the base.
Empezamos a realizar pruebas con la idea que tengamos, en este caso quiero realizar a
nuestro personaje pasando por debajo de un arco. Podemos realizar pruebas con
corcho o materiales que tengamos por el casa.
We make some test before the final work, in this case we want to allocate our character near to an arc. We can also use other matherials to make some tests.
We make some test before the final work, in this case we want to allocate our character near to an arc. We can also use other matherials to make some tests.
En este caso hice servir una arcada de la marca Historex,
la cual transformaré para mejorarla. Cortamos a la medida deseada marcando con
un rotulador y una sierra. En su parte inferior hacemos un agujero con el
minitaladro y cortamos un clip que nos servirá de perno para engancharla a la
base, el cual pegaremos con cianocrilato para a continuación pegarla también a
la base con el agujero realizado anteriormente con el minitaladro. Sin duda
para mi, los clips son los mejores pernos por su dureza , fácil manipulación y
pueden conseguirse en cualquier sitio.
In this case, I used a premade arc from Historex, changing it to improve it. We cut it to the desired measure marking with a pen and using a saw. In the lower part we make a hole with the driller and we use a clip to do a pin to hook on to the base. Clips are the best material to make pins for it's hardness, easy manipulation and you can take from your work! :)
In this case, I used a premade arc from Historex, changing it to improve it. We cut it to the desired measure marking with a pen and using a saw. In the lower part we make a hole with the driller and we use a clip to do a pin to hook on to the base. Clips are the best material to make pins for it's hardness, easy manipulation and you can take from your work! :)
Otro paso muy importante es forrar la peana con cinta de
carrocero o de pintor para no estropearla y que esta permanezca intacta durante
su manipulación.
Another important step is cover the base using paper tape to avoid damaging it and stay fine during all the painting process.
Another important step is cover the base using paper tape to avoid damaging it and stay fine during all the painting process.
Vamos a realizar un pequeño tejado en nuestra arcada, para
eso primero colocamos un trozo de plástico de evergreen en forma de “L” que nos
servirá de apoyo a las tejas que colocaré las cuales son de modelismo de
construcción de casas. Las iremos pegando con el cianocrilato y una vez pegadas
le realizamos unos pequeños desperfectos con la cuchilla.
We will build a little roof over the arc, so first of all we put a piece of evergreen plastic (plasticard) in a L form to help us to support the roof tiles (from houses construction modelism). We will glue them using the loctite and when they are glued we make some imperfections.
We will build a little roof over the arc, so first of all we put a piece of evergreen plastic (plasticard) in a L form to help us to support the roof tiles (from houses construction modelism). We will glue them using the loctite and when they are glued we make some imperfections.
Ahora pongo lamina de corcho en la parte inferior de
nuestra arcada y también le hago algunos desperfectos con la cuchilla. Con
masilla del tipo “feroca” enmasillamos los laterales de la arcada y también le
damos más volumen a una pequeña cornisa que esta tiene para acto seguido
texturizarla con un cepillo de dientes viejo.
Now I put a cork sheet in the lower part of the arc and also I make some imperfections using the cutter. Using putty as "feroca" type we caulking the laterals of the arc and also we make some texture using an old teeth brush.
Now I put a cork sheet in the lower part of the arc and also I make some imperfections using the cutter. Using putty as "feroca" type we caulking the laterals of the arc and also we make some texture using an old teeth brush.
Con pasta acrílica texturizada en este caso de la marca
“GOLDEN” aunque podéis utilizar también la de “VALLEJO” damos más volumen y
textura a las piedras que envuelven el arco.
Using textured acrylic paste from GOLDEN (also you can use it from VALLEJO) we make some volume and texture in the arc stones.
Using textured acrylic paste from GOLDEN (also you can use it from VALLEJO) we make some volume and texture in the arc stones.
Como la pieza utilizada de “HISTOREX” viene totalmente
lisa se prepara un “mejunje” que consta de yeso, agua y una pintura que se
craquela (podéis buscar en tiendas de bellas artes este tipo de pinturas). Mezclamos todo esto en un
recipiente y lo aplicamos con un pincel
viejo. Una vez seco, con un pequeño punzón crearemos unas pequeñas
grietas.
As the HISTOREX piece is completly smooth, I have prepared a mix using water, plaster and cracker paint (you can found them in a painting shop). We mix all together and we apply it using an old brush. When dried, using a small awl creating small craks.
As the HISTOREX piece is completly smooth, I have prepared a mix using water, plaster and cracker paint (you can found them in a painting shop). We mix all together and we apply it using an old brush. When dried, using a small awl creating small craks.
Para el suelo en este caso, viendo la película vi que este
en los escenarios era simplemente un suelo de arena. Para representarla en este
caso use una masilla de madera que podemos encontrar fácilmente en ferreterías
o grandes almacenes. Lo aplicamos con un pincel viejo y cuando empiece a
fraguar colocamos nuestra figura para que encaje, espolvoreamos también un poco
de arena fina. En este paso es importante colocar un trozo de perno en el
agujero donde irá colocada la figura para no taparlo, el cual retiraremos una
vez seco.
The ground in this case, according to the movie, is made with sand. So I use some wood putty to simulate the volume. We apply it using a brush and before it its completly dried, we put the miniature on it and we sprinkle some sand over the putty. Don't forget to put a little pin in the hole where the miniature fits, to remove it after the painting process has finished.
The ground in this case, according to the movie, is made with sand. So I use some wood putty to simulate the volume. We apply it using a brush and before it its completly dried, we put the miniature on it and we sprinkle some sand over the putty. Don't forget to put a little pin in the hole where the miniature fits, to remove it after the painting process has finished.
Una vez seco todo lo anterior con maderas de modelismo
naval realizamos las vigas que irán por debajo de las tejas que habíamos pegado
anteriormente.
After everything is dry, we use some naval woods to make the beams that will be under the little roof.
After everything is dry, we use some naval woods to make the beams that will be under the little roof.
Por ultimo damos una capa de imprimación a toda la base,
en este caso utilizamos de Vallejo con el aerógrafo aunque podemos hacer servir
cualquier otra. Solo nos queda pintarla, que lo veremos en el siguiente
tutorial. Espero que os haya servido de ayuda. Cualquier duda o comentario será
bien recibida.
So we finish all the work using a primer in all the base, in this case a vallejo primer with the airbrush, but you can use whatever you want. So it's time to paint but that will be in the next part of the tutorial. I hope it has helped you. Any question is welcome.
So we finish all the work using a primer in all the base, in this case a vallejo primer with the airbrush, but you can use whatever you want. So it's time to paint but that will be in the next part of the tutorial. I hope it has helped you. Any question is welcome.
Estar atentos a la segunda parte del tutorial y...
Stay tunned to the next part and...
Happy basing to everybody!!!
Muy bueno.
ResponderEliminarseguir así cada día se aprende algo nuevo.
Grande Sergio! Tienes de todo maestro!!
ResponderEliminarWhere can I buy this bases for my miniatures?
ResponderEliminarThanks a lot for your explication.
It is from Andrea miniatures.
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